Rękodzielnicy Pomagają
Adresatami projektu byli uczniowie klas V-VII Zespołu Szkolno-Przedszkolnego im. Kornela Makuszyńskiego w Legionowie, zainteresowani szeroko pojętym rękodziełem i działaniami pomocowymi. Uczestnictwo w zajęciach miało charakter dobrowolny i ogólnodostępny, co pozwoliło na zaangażowanie uczniów zmotywowanych, kreatywnych i otwartych na działania społeczne. Zdobywanie umiejętno-ści z zakresu rękodzieła powiązane będzie z zagadnieniami z innych dziedzin wiedzy, m. in. plastyki, techniki, matematyki, informatyki, ekologii czy przedsiębiorczości.
Projekt „Rękodzielnicy pomagają” pokazał, że twórczość to nie tylko kartka i kredki. Poprzez warsztaty rękodzielnicze zaprezentowano uczniom, możliwości wyczarowania przedmiotów dekoracyjnych i ozdobnych z różnorodnych materiałów przy wykorzystaniu różnych narzędzi. Poprzez działania projektowe uczniowie rozwijali myślenie twórcze, wyobraźnię przestrzenną, spostrzegawczość, umiejętność zapamiętywania, nauczyli się estetyki, cierpliwości, dokładności i dyscypliny. Ponadto kształciliśmy i usprawnialiśmy motorykę małą. Nauczyli się wytrwałości w osiąganiu wyznaczonego celu.Zrealizowane cele dla uczniów:
-Rozwinęli wyobraźnię, kreatywność i aktywność twórczą.
-Posługują się nowymi technikami rękodzielniczymi.
-Potrafią wykorzystać materiały w interesujący sposób.
-Udoskonalili motorykę małą (sprawność manualną dłoni i palców) i dużą.
-Potrafią eksperymentować.
-Potrafią zinterpretować swoje dzieło rękodzielnicze.
-Ukształtowali postawę bezpiecznego posługiwania się narzędziami.
-Nauczyli się spędzania wolnego czasu w sposób efektywny- twórczy.
-Brali udział w kiermaszach, na których prezentowali swoje produkty.
-Nauczyli się promować swój produkt w środowisku lokalnym.
-Potrafią współdziałać w zespole.
-Osiągnęli umiejętność empatii, tzn. są świadomi tego, co inni ludzie odczuwają w danej chwili.
Uczniowie projektu „Rękodzielnicy Pomagają” brali udział w różnych formach realizacji projektu edukacyjnego. Podstawową formą pracy były zajęcia grupowe/zespołowe i podejście indywidualne do uczniów. Pochwały i zachęty w tym projekcie odgrywały zasadniczą rolę. Oczywiście mając na uwadze to, że pierwsza praca nie zawsze jest idealna, natomiast każda następna była coraz lepsza. Uczeń poszukiwał najlepszych rozwiązań, które doprowadzało do końcowego pozytywnego efektu. Nauczyciel starał się dopasować stopień trudności wykonywanych zadań do możliwości i umiejętności ucznia, stopniowo zwiększając zakres trudności.
Natomiast sama prezentacja wytworów uczniów odbywała się podczas prezentacji w social mediach na stronie szkoły i Facebooku oraz podczas różnych imprez i uroczystości szkolnych, a także podczas akcji charytatywnych, m. in.:
1. Kiermasz Bożonarodzeniowy 17-18.12.2024r.
2. Kiermasz z okazji Dnia Babci i Dziadka oraz Walentynek 21.01.2025r.
3. Kiermasz Wielkanocny 10.04.2025r.
4. Kiermasz z okazji Dnia Mamy 26.05.2025r.
Dochód ze sprzedaży wykonanych ozdób został zasilony na pomoc potrzebującym dzieciom z Fundacji Domowe Hospicjum Dziecięce „Promyczek”- przekazano darowiznę w kwocie 1 200zł.
Koordynator projektu w szkole:
Beata Skoczylas