Rok 2023-2024

Projekt został napisany dla klas IV-VII jako forma zajęć pozalekcyjnych. Udział w nim był dobrowolny i ogólnodostępny. A mimo to, cieszył się dużą popularnością wśród dziewczynek i chłopców.  W projekcie uwzględniono szeroko rozumianą korelację międzyprzedmiotową. Zdobywanie umiejętności z zakresu rękodzieła powiązane było z zagadnieniami z innych dziedzin wiedzy,  m. in. plastyki, techniki, matematyki, informatyki, ekologii czy przedsiębiorczości.

Uczniowie wykonywali różnego rodzaju prace manualne, które w dużym stopniu przyczyniły się do ich harmonijnego rozwoju. Poprzez działania projektowe uczniowie rozwijali myślenie twórcze, wyobraźnię przestrzenną, spostrzegawczość, umiejętność zapamiętywania, nauczyli się estetyki, cierpliwości, dokładności i dyscypliny. Ponadto kształciliśmy i usprawnialiśmy motorykę małą. Nauczyli się wytrwałości w osiąganiu wyznaczonego celu. Zapewne własna twórczość i działania uczniów przyniesie im wiele satysfakcji, jak i zadowolenia, a przede wszystkim wzmocni wiarę we własne siły i ich możliwości. Zrealizowane cele dla uczniów:

-Rozwinęli wyobraźnię, kreatywność i aktywność twórczą.

-Posługują się nowymi technikami rękodzielniczymi.

-Potrafią wykorzystać materiały w interesujący sposób.

-Udoskonalili motorykę małą (sprawność manualną dłoni i palców) i dużą.

-Potrafią eksperymentować.

-Potrafią zinterpretować swoje dzieło rękodzielnicze.

-Ukształtowali postawę bezpiecznego posługiwania się narzędziami typu: maszyna do szycia, nożyczki, obcęgi, gwoździe, igły, młotek, itp. oraz urządzeniami elektrycznymi o wysokiej temperaturze.

-Nauczyli się spędzania wolnego czasu w sposób efektywny- twórczy.

-Brali udział w kiermaszach, na których prezentowali swoje produkty.

-Nauczyli się promować swój produkt w środowisku lokalnym.

-Potrafią współdziałać w zespole.

-Osiągnęli umiejętność empatii, tzn. są świadomi tego, co inni ludzie odczuwają  w danej chwili.

-Potrafią zareagować adekwatnie do sytuacji.

Uczniowie projektu „Rękodzielnicy Pomagają” brali udział w różnych formach realizacji projektu edukacyjnego. Podstawową formą pracy były zajęcia grupowe/zespołowe i podejście indywidualne do uczniów. Pochwały i zachęty w tym projekcie odgrywały zasadniczą rolę. Oczywiście mając na uwadze to, że pierwsza praca nie zawsze jest idealna, natomiast każda następna była coraz lepsza. Uczeń poszukiwał najlepszych rozwiązań, które doprowadzało do końcowego pozytywnego efektu. Nauczyciel starał się dopasować stopień trudności wykonywanych zadań do możliwości i umiejętności ucznia, stopniowo zwiększając zakres trudności.

Natomiast sama prezentacja wytworów uczniów odbywała się podczas różnych imprez i uroczystości szkolnych,  jak również podczas akcji charytatywnych, m. in.:

1.Festiwal Nauki- Ogarnij Inżynierię Laboratorium Przyszłości - 01.12.2023r.

2.Kiermasz Bożonarodzeniowy - 19, 21.12.2023r.

3.Piknik Charytatywny na rzecz Strażaka Kamila - 21.03.2024r.

4.Kiermasz Wielkanocny - 26.03.2024r.                                                                         
Koordynator projektu w szkole:
Beata Skoczylas