Szkoła podstawowa » Aktualności » Aktualności 2021/2022 » Klasy 4-8 » Program Rządowy Laboratoria Przyszłości

Program Rządowy Laboratoria Przyszłości

Nasza szkoła przystąpiła do Programu Rządowego Laboratoria Przyszłości. Jest to inicjatywa edukacyjna realizowana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Jej celem jest wsparcie szkół w budowaniu kompetencji przyszłości z tzw. kierunków STEAM (z ang. Science, Technology, Engineering, Mathematics). Dzięki udziałowi w tym programie otrzymaliśmy wsparcie finansowe na wyposażenie sal w pomoce dydaktyczne dla uczniów klas 1-8. Nasza szkoła otrzymała kwotę 289 800 zł za którą, po analizie potrzeb uczniów i konsultacjach z nauczycielami, zakupiono:
- wyposażenie do pracowni informatycznej, np. kamerę, drukarkę 3D, aparaty fotograficzne,
- narzędzia do obróbki drewna i metalu, np. zestawy narzędzi dla ucznia, wiertarki, wiertarko-wkrętarkę, piły do metalu,
- sprzęt gospodarstwa domowego do pracowni biologicznej oraz zajęć rękodzieła, np. maszyno-hafciarki, zestawy ergonomicznych szydełek, żelazko, garnki, patelnie,
- specjalistyczne urządzenia i narzędzia, materiały edukacyjne i oprogramowanie, w tym z zakresu robotyki i mikroelektroniki do pracowni informatycznej i biologicznej,
- sprzęt do nagrywania, rejestrowania i obróbki obrazu i dźwięku np. głośniki, mikrofony,
- pomoce projektowe, np. wielofunkcyjne maty edukacyjne, klocki konstrukcyjne, modele atomów,
- wyposażenie stanowisk do pracy narzędziowej, np. stoliki, szafy, mobilne tablice,
- części zamienne, drobne wyposażenie i materiały eksploatacyjne niezbędne dla koła rękodzieła, pracownibiologiczneji informatycznej.
Niektórzy uczniowie, ku wielkiej radości, już korzystają z zakupionych pomocy.
Uczniowie klas 1-3 posługują się słomkami konstrukcyjnymi co doskonale wpływa na rozwój małej motoryki, ponieważ każdy uchwyt słomki i próba łączenia trenuje nawyk prawidłowego chwytu i przygotowuje dziecięce dłonie do nauki pisania. Zabawa słomkami na przerwach rozwija wyobraźnię przestrzenną. Młodsze dzieci mogą uczyć się kolorów, sortowania i liczenia. Podczas lekcji matematyki w łatwy sposób można wytłumaczyć pojęcia zbiorów kolorystycznych i zademonstrować budowę brył geometrycznych.
Wykorzystanie podczas zajęć klocków-wafli wpływa pozytywnie na rozwój:
• kreatywności i wyobraźni – możliwość budowania i tworzenia konstrukcji,
• widzenia przestrzennego – tworzenie budowli 3D,
• pamięci wzrokowej – budowanie i odtwarzanie konstrukcji w oparciu o instrukcje,
• stymulacji lewej półkuli mózgu – wymyślanie, liczenie, tworzenie, łączenie, budowanie,
• motoryki małej – łączenie ze sobą niewielkich elementów.
Podczas pracy w małych grupach doskonali się naukę kolorów i konstruowanie brył.
Wykorzystywanie kół zębatych Morphun pomaga rozwijać koordynację wzrokowo-ruchową:
• uczy precyzji rozwijając małą motorykę i rozwija kreatywność u dziecka,
• ćwiczy koncentrację i cierpliwość, uczy samodzielnego myślenia i rozwija zdolności planowania.
Wszystkie zakupione pomoce będą służyć uczniom podczas zajęć lekcyjnych, pozalekcyjnych, kół zainteresowań i innych formach wsparcia, w tym także psychologiczno-pedagogicznego.
Dzięki udziałowi w programie Laboratoria Przyszłości uczniowie będą mieli możliwość kształtowania i rozwijania umiejętności kreatywnego myślenia w zakresie nauk matematyczno-przyrodniczych, inżynierii, technologii informacyjno-komunikacyjnych, a także umiejętności manualnych, krytycznego myślenia oraz pracy zespołowej. Nauka poprzez zabawę i praktyczne działanie, prowadzona w sposób ciekawy i angażujący uczniów, sprawi wiele radości i bez wątpienia przyniesie efekty w postaci znakomitych wyników edukacyjno-wychowawczych, które staną się doskonałym fundamentem do dalszej edukacji.
Ewa Kamińska